Uutiset

Mikä pitää Habbon elossa vuonna 2015?

Helsingin Sanomat on kirjoittanut erittäin mielenkiintoisen artikkelin Habbosta.
Helsingin Sanomat on kirjoittanut erittäin mielenkiintoisen Habbo-artikkelin, joka sisältää myös Sulakkeen toimitusjohtaja Antti-Jussi Suomisen haastatteluvideon.

Videolla puhutaan mm. maksullisista vaatteista ja Habbon läsnäolosta mobiililaitteilla. Juttu on pitkä, mutta varmasti mielenkiintoinen, jos olet Kalasaittiakin lukemaan eksynyt.

"Vähän kuin Lego" – Steve Jobs ja seksiskandaali eivät kaataneet Habboa

Kommentit (5)

30.03.2015 23:11
sulakkeen ja habbon työn ihailijana - ja lähes neuroositason habbopakkomielteen omaavana kuluttaja - voin todeta että artikkeli ei ollut oikeestaan millään tavalla mielenkiintoinen. no okei, vähän extraa sille mitä yleensä lukee habbon historiasta eli tuoreita kuulumisiakin tuli mukaan, mutta koko artikkelista jäi tosi hämmentävä fiilis ja selittelyn maku suuhun:

Lainaus
Habbo oli sosiaalinen media ennen sosiaalista mediaa. Käyttäjät loivat itse sisällön...

Lainaus
Habbossa oli pelejä, tietokisoja, kauneuskilpailuja. Käyttäjät tekivät siellä omia elokuviaan, jotka osallistuivat Habbowood-kisaan.

Lainaus
Habbo alkoi hyytyä. Facebookin kasvu muutti sosiaalista vuorovaikutusta verkossa. Habbossa piti olla läsnä pitempään, Facebookia saattoi selata minuutin kerrallaan.
Lainaus
Olet irti todellisen elämän persoonastasi. Olet se, kuka haluat

Lainaus
Mikä Habbossa oli merkittävintä? Sampo Karjalainen miettii hetken ennen kuin vastaa.

"Luovuus. Habbossa ihmiset tekivät itse suuren osan sisällöstä. Siitä olin aina ylpeä."

eli se hämmennysosuus syntyy luultavasti tästä: sulake ja sen työntekijät ainakin näennäisesti tuntevat tuotteensa. i get it, luovuus ja itsensä ilmaisu, siitähän habbossa on kai kyse, ja se on se mikä habbosta tekee uniikin.
kysymys kuuluukin jotenkin näin: jos sulakkeen päässä asia tiedostetaan, miksi tarjonta kohdistuu lähinnä kamoihin? onko tarpeeksi sanottu jos mainitsen vanhat ryhmät, ryhmäfoorumit ja habbohomet? entä se että esimerkiksi meni noin miljoona vuotta tarjota edes uusien ryhmien poistomahdollisuus ja se että uusia ryhmiä ja ryhmäfoorumeita ei ole niiden julkaisun jälkeen juuri paranneltu?

(facebook-lainaus liittyi juuri siihen sosiaalisuuden ja kommunikaation erityispiirteeseen jonka esim. hyvin laajasti ja monipuolisesti käytetyt ryhmät ja ryhmäfoorumit tarjosi: ei tosiaankaan tarvinnut sitä face-to-face-kommunikaatiota, jätit vain viestin viekkuun tai foorumille)

ja edittiä tähän väliin asiaan perehtymättömille (joita täällä nyt tuskin pyöriikää): homet, vanhat ryhmät ja ryhmäfoorumit mainitsin niiden ennen tarjoamiin mahtaviin viestintä- ja itseilmaisumahdollisuuksiin viitaten

ja selittely kai tästä (ja koko loppuartikkelista?):

Lainaus
Toisin kuin pelifirmat Supercell tai Rovio, Sulake ei kuitenkaan koskaan päässyt takomaan tosissaan rahaa.

Se johtui Steve Jobsista.

ai, eikö esimerkiksi siitä että sulake reagoi (sosiaalisen maailman) muutoksiin hitaammin kuin mannerlaatat liikkuvat? (vinkki: mannerlaatat liikkuvat tosi hitaasti). on siis ilmeisesti steve jobsin ja hänen maailmaamullistavien innovaatioidensa syytä että sulake odottaa muun maailman liikkuvan habbon ja sulakkeen tahtiin. sulake reagoi kaikkeen uskomattomalla hitaudella, otetaan enemmän tai vähemmän sattumanvaraisella tavalla valittu esimerkki: kolejen hinnat pysyivät samana hyvin kauan, vaikka koko muu habbomaailma ostomahdollisuuksineen ja kamamäärineen muuttui ratkaisevasti
jutun taika kai piileekin siinä, ettei kuluttajaa kauaa jaksa kiinnostaa (teko)syyt (''oli kiire ja kaikki varat jossain muualla kiinni'') vaan kuluttaja kerää kimpsut ja kampsut ja suuntaa kohti ääretöntä internetin maailmaa jossa häntä odottavat monet paremmat palvelut, joiden tarjoajilla on aikaa, rahaa ja rohkeutta.

itse en tekstistä kummoista vastausta otsikkoon löytänyt. ehkä mun medialukutaito vaan on niin köyhää. tai sitten se vastaus on suunnilleen se että ''useiden raskaasti tyrittyjen mahdollisuusten ja mokien jälkeen joku jaksaa vielä käydä täällä. ehkä pitäisi kysyä siltä raukalta joka hotellissa vielä pyörii??''

Lainaus
Suomisen mukaan liikevaihto on monen vuoden laskun jälkeen saatu "lievään nousuun".

"Se johtuu mobiilista."

eli ensin sulakkeen tuloskäyrä tippuu tyylikkäästi kuin ikkunasta lentävä piano ''steve jobsin takia'' ja kymmenen vuotta myöhemmin sulake älyää mobiilissa mahdollisuuden ja tuloskäyrä kääntyy nousuun samasta syystä mistä se aluksi laski? boy, talk about irony!

eli tl;dr: mun pointti oli se että sulakkeen toiminta on aika hämmentävää, kun se ainakin omasta mielestäni tarjoaa monia avainratkaisuja itselleen, mutta nykyhabbon todellisuus on sitä että joka viikko pamautetaan uusi, parhaimmillaan keskinkertainen kampanja/kamasarja ja ignorataan koko muu potentiaali/sosiaalinen maailma. outo bisnesstrategia, mutta toisaalta oon ite käyny vaan taloustiedon kurssin, joten kuka mä oon sanomaan!
03.04.2015 05:05
Jep aikamoista selittelyä tuosta Habbon suosion laskusta. Käyttäjiä ei kuunneltu käytännössä ollenkaan, moni ominaisuus, kuten kavereiden seuraaminen ja huoneiden muodon muokkaaminen tuli aivan liian myöhään ja itseasiassa osaisin kyllä nytkin nimetä varmaan viisikymmentä bugia/höpöa ominaisuutta, joita ei ole korjattu, koska ketään ei ilmeisesti kiinnosta. Sillä välin toisaalla muut menivät eteenpäin ja vähemmän yllättäen kävi niin, että käyttäjät valuivat muihin palveluihin. Asiaa ei varsinaisesti auttanut sekään, että vuosien varrella Habbon kohdeyleisö oli ymmärrettävästi laskenut yhä nuorempiin, jotta heiltä saisi helpommin houkuteltua rahaa. Tämä sitten ampui omaan jalkaansa, kun muut houkuttelivat alakouluikäiset Habbolta ja jäljelle jäivät (jos jäivät, Suomessa kyllä, muissa Pohjoismaissa ei) ne harvat vanhemmat käyttäjät.

The Great Mute oli vitsi, enkä edelleenkään ymmärrä sitä, mikä järki siinä oli. Siinä toki karsittiin näin habboilijan näkökulmasta kaikki turhat mutta bisnesmiestä luulisi kiinnostavan tulotkin.
AnonymousX
02.05.2015 13:01
Tää hommahan ei voi mennä niin, että erilaisista kilpailuista/fanisivujen järjestämisistä peleistä annetaan palkkioksi jokin 5 minuutissa väännetty merkki.
Ennen kilpailuista sai oikeasti hyvää tavaraa : Habbo-clubia, kolikoita ja erilaisia keräilytavaroita.
 
Sitten on myös tää huoneenrakentaja - hyvä idea, kallis toteutus.
Ensinnäkin tässä Huoneenrakentaja-jäsenyyden hinnassa ei ole mitään järkeä.
Joudut maksamaan 4 euroa 14 päivästä, 8,50 euroa 31 päivästä, ja mitä saat sillä rahalla?  Tavaroita, joista osa on OK ja osa hyödyttömiä.
Jäsenyyden päätyttyä huoneesi laitetaan taas lukkoon.
Tällä hetkellä en suosittele ostamaan huoneenrakentajaa, johtuen kamapuutteesta.
Jos erilaiset wiredit tulisivat, voisin jopa harkita. Vaikka nykynen jäsenyys menee kaupaksi, ois parempi jos se maksais vaikka 2 euroa 14 päivästä ja 3,5-4 euroa kuukaudesta.

Lainaus käyttäjältä: Blastyk
Jep aikamoista selittelyä tuosta Habbon suosion laskusta. Käyttäjiä ei kuunneltu käytännössä ollenkaan, moni ominaisuus, kuten kavereiden seuraaminen ja huoneiden muodon muokkaaminen tuli aivan liian myöhään ja itseasiassa osaisin kyllä nytkin nimetä varmaan viisikymmentä bugia/höpöa ominaisuutta, joita ei ole korjattu, koska ketään ei ilmeisesti kiinnosta.
Tämä.
Habbon pitäisi panostaa enemmän itse hotelliin, kun siihen kasaan pätäkkää mitä he saavat oikeastaan todella vähän.
Jos oikein muistan, Sulakkeella (ja kovin monella muullakin yrityksellä) oli YT-neuvottelut 2012, jolloin yli 60 ihmistä vähennettiin (Suomesta).

Lainaus käyttäjältä: Helsingin Sanomat
Uutisen jälkeen Sulakkeen toiseksi suurin omistaja Balderton ilmoitti luopuvansa 17 prosentin osuudestaan yhtiöstä pedofiliaväitteiden takia. Kohun jälkeen Sulake lupasi tiukentaa palvelun turvallisuutta ja sen käyttäjiä koskevia sääntöjä.
No näin Sulake taisi tehdä, nykyään et voi edes sanoa raiskaus, kun tulee kaikenmaailman sensuurit ja puhekiellot.
Auttaako se? Miksi tälläiset erilaiset ''höpö'' -sensuurit edes ovat käytössä? Joo, kyllä - Habbossa on nuoria käyttäjiä, mutta niin on myös koko Internetissä eikä sielläkään ole kyseisiä sanoja sensuroitu.

Lainaus käyttäjältä: Blastyk
The Great Mute oli vitsi, enkä edelleenkään ymmärrä, mikä järki siinä oli.

(Taas kerran) samaa mieltä.
Ikuisuuksien kestämä hiljennys oli ehkä koko Sulakkeen historian surkein ''siirto''.
Mitä se saavutti? Ei mitään. Mitä apua siitä oli? Ei mitään. Mihin se johti?  Monien ihmisten Habbosta lähtemiseen.
I'd say the end is near.

24.05.2015 09:09
Okei. Musta habon sais heittää höpöun. Ei sit millää pahalla...


- T. Qillip07
Gay
04.07.2015 03:03
Joo-o, eiköhä se koko idea tässä Habbon uudelleen nousussa pitäisi olla siinä, että ollaan todella monipuolisia. Pelkät uudet tavarasarjat rajoittaa, suurinosa Habboilijoista oli sillo 05-10 ajalla iha hulluna homeihin ja varsinkin ryhmiin. Nykyään ollaan keskitytty sisäiseen versioon mikä tuhoaa monipuolisuutta omalla tavallaan. Kaikkiahan ei kisat kiinnosta.

Kommentoi

Hahmon nimi: *


Kommentti: *


Minkä värinen on keltainen kumiankka?


Vieras

Kirjaudu sisään Rekisteröidy